آشنایی با انواع قهوه ساز و راهنمای خرید آن

قهوه به‌دلیل خواص و طعم منحصربه‌فرد خود به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان تبدیل شده و به‌تبع، در کشور ما نیز مصرف آن بیش از پیش شده است. برای اینکه قهوه یا اسپرسو خوش طعم و دلچسب داشته باشیم، به خرید قهوه‌ساز یا اسپرسوساز نیاز خواهیم داشت؛ اما همانطور که می‌دانید برندهای زیادی از قهوه‌سازها وجود دارند که شناخت بهترین آن‌ها نیازمند کمی مطالعه است.

در این مقاله از زومیت قصد داریم چندین نکته مهم در ارتباط با خرید قهوه‌ساز را ارائه دهیم تا با خواندن آن در زمانی کوتاه بتوانید مناسب‌ترین، با کیفیت‌ترین دستگاه را با صرف هزینه مناسب تهیه کنید.

به‌طور کلی، دستگاه‌های قهوه‌ساز دارای تجهیزاتی هستند که هرکدام روش دم‌آوری متفاوتی ارائه می‌دهند و به‌همین سبب طعم قهوه فرق خواهد کرد. به عبارت دیگر، دمای آب جوش، مدت زمان دم‌آوری، فشار بخار از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر طعم قهوه هستند.

4 6

انتخاب قهوه ساز بر حسب سلیقه

اولین نکته در خرید قهوه‌ساز، انتخاب آن بر‌حسب سلیقه است. برخی افراد ترجیح می‌دهند صفر تا صد فرایند دم کردن قهوه را به‌صورت دستی و تقریباً سنتی انجام دهند. انجام این کار به صرف زمان و ظرافت زیادی نیاز دارد. اما اگر شما ترجیح می‌دهید در زمان کمتری قهوه‌تان را آماده کنید، انتخابتان باید قهوه‌ساز برقی نوع قطره‌ای باشد؛ زیرا تنها به اندازه ریختن آب در مخزن و پودر قهوه در دستگاه از شما وقت خواهد گرفت. افزون بر این، شما ابتدا باید بدانید که تفاوت قهوه‌ساز با اسپرسوساز چیست و سپس نسبت به خرید هر کدام اقدام کنید.

توجه به تعداد و ظرفیت خروجی قهوه

نکته مهم بعدی، توجه به خروجی و ظرفیت قهوه‌ساز است. مثلاً اگر شما یک خانواده دونفره هستید، نیازی به سپرسوساز بزرگ ندارید و باید دستگاهی با ظرفیت خروجی مناسب و باتوجه به نیازتان تهیه کنید.

ابعاد دستگاه

قبل از خرید، ابتدا باید مکان قرارگیری دستگاه را مشخص کنید و با توجه به فضای خالی که در منزل یا محل کارتان دراختیار دارید، ابعاد قهوه‌سازتان را انتخاب کنید؛ مثلاً برای قرارگیری دستگاه روی میز آشپزخانه یا داخل کابینت‌ها حتماً باید به ابعاد آن توجه کنید.

قابلیت برنامه پذیری

اسپرسوسازهای موجود در بازار ایران را می‌توان در دو نوع دستی و غیر دستی تهیه کرد و با توجه به نیاز، می‌توانید محصول مناسب خود را خریداری کنید. اگر از افرادی هستید که میل به نوشیدن قهوه در شما زیاد است یا عموماً خانواده پرجمعیتی هستید، می‌توانید قهوه‌ساز برنامه‌پذیر را انتخاب کنید. این نوع از قهوه‌ساز را می‌توان با استفاده از پنل‌های لمسی یا به‌کارگیری WiFi روشن و آن را برای دم کردن قهوه آماده کرد. قطعا استفاده از این امکانات قیمت بالاتری نیز دارد.

5 7

انواع فیلتر قهوه

نوع فیلترهای به‌کاررفته در هر قهوه‌ساز با یک‌دیگر متفاوت است و باید در انتخاب آن‌ها توجه ویژه داشته باشید. به‌طور کلی، فیلترهای موجود بازار در دو نوع ثابت و یک‌بار مصرف قابل تهیه هستند. قطعاً نوع ثابت برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها انتخاب خوبی است؛ اما باید بعد از هر بار استفاده خوب تمیز و شسته شود. البته باید به این نکته توجه داشت که فیلترهای تعویضی بهداشتی‌تر هستند.

نکاتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم مربوط به تمامی اسپرسوسازها (چه برقی و چه غیر برقی) بودند؛ اما در ادامه قصد داریم به نوع برقی غیر اتوماتیک بپردازیم. قطعا دستگاه‌های نوع برقی طرفداران بسیار زیادی دارند و از این‌رو سعی کردیم نکاتی را راجع به آن‌ها بازگو کنیم که راهنمای مناسبی برای خرید شما باشد.

قدرت الکتریکی و بخار دستگاه

قدرت موتور قهوه‌سازهای برقی برقی قطعاً در کیفیت و بهبود قهوه اثر گذار هستند؛ زیرا موتور قوی می‌تواند دمای آب را به‌خوبی بالا ببرد و گرمای مناسب را برای تهیه قهوه ایجاد کند. بخش مهم دیگر، مربوط به فشار بخار آب است که قطعاً در طعم قهوه تاثیر به‌سزایی دارد و برای تهیه کاپوچینو و کف شیر می‌تواند حیاتی باشد؛ بنابراین، قدرت موتور و فشار بخار مناسب با توجه به نوع مصرف خانگی یا استفاده در کافه مهم‌ترین مؤلفه در خرید دستگاه اسپرسو‌ساز محسوب می‌شود.

نوع پرتا فیلتر قهوه‌ساز

سطح کیفی هر دستگاهی با نوع پورتافیلتر آن مشخص می‌شود. پرتافیلتر از یک دسته پلاستیکی و بدنه استیل ساخته می‌شود و میزان وزن آن برا استقامت دستگاه تاثیرگذار خواهد بود. دو نوع سبد پرتافیلتر وجود دارد که یکی فشرده و دیگری به‌صورت غیر‌فشرده است و شاید جالب باشد بدانید که یکی از راه‌های شناخت اسپرسوسازهای خانگی، پورتافیلتر با سبد فشرده است. عموماً برخی از برندها طراحی‌های مختلفی برای ظرف در‌نظر می‌گیرند که علت آن تهیه قهوه برای تمامی حالت‌های قهوه است؛ یعنی ظروف به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌شود درون آن پودر، پد یا کپسول قهوه قرار داد.

طراحی و جنس بدنه قهوه ساز

قطعا مهم‌ترین نکته در خرید قهوه‌ساز توجه به جنس و طراحی بدنه دستگاه است؛ زیرا طراحی‌های زیبا و دلربا باعث حفظ دکوراسیون خانه می‌شود و جنس بدنه نیز به‌طور مستقیم به طول عمر دستگاه ارتباط خواهد داشت. عموماً استفاده از بدنه استیل ضد زنگ بهترین انتخاب است.

چند کاره بودن قهوه ساز

عموماً برندهای مختلف برای جذب بیشتر مخاطبان، اسپرسوساز چند کاره می‌سازند. یعنی از دستگاه می‌توان علاوه‌بر تهیه قهوه معمولی و کاپوچینو، قهوه فرانسوی نیز تهیه کرد. وجود چندین عملکرد در یک دستگاه قطعاً محبوبیت آن را بالا خواهد برد.

محبوب ترین برندهای قهوه ساز بازار:

اکنون که کامل به دستگاه‌های اسپرسو و قهوه‌ساز پرداختیم؛ یک لیست کامل از معرفی بهترین و پرفروش‌ترین برند‌های موجود بازار که از محبوب‌ترین مدل‌ها را به‌ترتیب برای شما نام می‌بریم:

  • اسپرسوساز دلونگی
  • اسپرسوساز بوش
  • اسپرسوساز فیلیپس
  • اسپپرسوساز سیج
  • اسپرسوساز مباشی
  • اسپرسوساز سنکور
  • اسپرسوساز نوا
  • اسپرسوساز گاستشروبک
  • اسپرسوساز ناسا الکتریک

انواع قهوه ساز

در این بخش، به معرفی انواع قهوه‌ساز و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم. انواع قهوه‌سازها را می‌توان به پانزده نوع تقسیم کرد که هرکدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسپرسو ساز تمام‌خودکار

اسپرسوسازهای تمام‌خودکار همان‌طور که از اسم‌شان مشخص است، مدت‌زمان دم‌آوری و جوشاندن قهوه را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند؛ به‌طوری که کاربر دخالت خاصی در فرایند مذکور ندارد. قهوه‌ساز‌های خودکار از یک جریان‌سنج برخوردارند که حجم آب عبوری از فیلتر را کنترل می‌کند؛ بنابراین نیازی به قطع جریان آب توسط شما نیست، بلکه تایمر تعبیه‌شده در دستگاه پس از مدت‌زمان مشخصی، به‌طور خودکار از ادامه جریان جلوگیری می‌کند. ویژگی یادشده ممکن است موردپسند باریستاها (متخصصان قهوه) نباشد؛ چراکه افراد حرفه‌ای برای تهیه هر نوع قهوه، خود زمان دم‌آوری و حجم عبوری آب را کنترل می‌کنند.

در کل کنترل خودکار زمان مزایای قابل‌ توجهی نیز دارد‌. به‌عنوان مثال، از دستگاه که چشم بردارید، کثیف کاری به‌خاطر لبریزشدن فنجان اتفاق نمی‌افتد. به‌علاوه، نیازی به کسب مهارت و تجربه در تشخیص زمان مناسب نیست.

اسپرسو ساز سوپرخودکار

اسپرسو ساز سوپرخودکار با نوع تمام‌خودکار تفاوت چندانی ندارد؛ اما از امکانات بیشتری را برای جلوگیری از دخالت کاربر در فرایند دم کشیدن قهوه ارائه می‌دهد. برای مثال، اغلب این دستگاه‌ها کار آسیاب‌ کردن قهوه و تمپ‌ پورتافیلتر را هم انجام می‌دهند. اسپرسوسازهای سوپرخودکار حتی به کف‌ساز و شیر ریز خودکار نیز مجهز هستند. اگرچه این مزیت جالب و قابل‌توجه است اما برای کسانی که به هنر لاته و طراحی روی قهوه علاقمند هستند، پیشنهاد نمی‌شود.

اضافه‌ کردن شیر به قهوه در اسپر‌سوسازهای سوپرخودکار توسط خود دستگاه صورت می‌گیرد؛ بنابراین، این نوع اسپرسوسازها جای مانور چندانی را باقی نمی‌گذارند و به‌همین علت است که همیشه باکیفیت ثابتی قهوه دم می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت که اسپرسوسازهای سوپرخودکار به‌‌دلیل جای مانور کم معمولا توسط افراد حرفه‌ای انتخاب نمی‌شوند و بیشتر به‌ درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند خیلی سریع و بدون دردسر قهوه خود را آماده کنند.

اسپرسو ساز دستی یا اهرمی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، علاوه بر اسپرسوساز اتوماتیک یا خودکار، اسپرسوساز دستی هم وجود دارد. اسپرسوسازهای دستی چون با اهرم کار می‌کنند، به نوع اهرمی نیز شهرت دارند. این نوع اسپرسوسازها سازوکار پیچیده‌ای ندارند؛ اما برای استفاده، باید از اطلاعات خوبی برخوردار باشید. در‌غیر این صورت، نمی‌توانید اسپرسوی باکیفیتی به عمل بی‌آورید؛ بنابراین فقط در شرایطی خرید اسپرسوساز دستی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به فوت‌وفن کار با این نوع دستگاه‌ها وارد یا حداقل به یادگیری آن علاقه داشته باشید. چراکه کار با این نوع اسپرسوسازها از کار با دستگاه‌های خودکار یا حتی نیمه‌خودکار سخت‌تر است و به یادگیری نیاز دارد. برخی اسپرسوسازهای دستی بدون نیاز به برق‌کار می‌کنند و به‌راحتی قابل‌حمل‌اند.

قهوه ‌ساز کپسولی

دستگاه قهوه‌‌ساز کپسولی برای علاقمندان تنبل قهوه انتخابی بسیار مناسب است. قهوه‌سازهای کپسولی، همانطور که از اسم‌شان مشخص است، با کپسول‌های آماده کار می‌کنند. کپسول‌های تک‌نفره‌ای که درست مثل چای کیسه‌ای با مقداری پودر قهوه پر شده‌اند. از معروف‌ترین برندهای این نوع قهوه‌ساز می‌توان به نِسپِرِسو اشاره کرد که در ایران هم برند معروفی محسوب می‌شود. درکل، قهوه‌سازهای این نوع، به‌ علت قیمت بالای قهوه‌های کپسولی، هزینه زیادی دارند.

قهوه ساز موکاپات

موکاپات نوعی اسپرسوساز رو گازی و قابل‌حمل است که اندازه کوچکی نیز دارد. از موکاپات حتی می‌توانید وقتی به مسافرت می‌روید، روی اجاق‌گازهای مسافرتی استفاده کنید. مهم‌تر از همه اینکه در مقایسه با دستگاه‌های اسپرسوساز قیمت بسیار پایین‌تری دارد. به همین علت به قهوه‌خورهایی که فعلا قادر به خرید دستگاه‌های چندمیلیونی نیستند به شدت پیشنهاد می‌شود.

قهوه ساز ایروپرس

این دستگاه اختراعی نسبتاً جدید محسوب می‌شود که در سال ۲۰۰۵ به‌دست الن اَدلِر، مخترع آمریکایی، ساخته شد. قهوه ساز ایروپرس، از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود: محفظه دم‌آوری سیلندر مانند، پلانجر با درزگیر لاستیکی که درون محفظه دم‌آوری چفت می‌شود و درپوش فیلتر که روی سمت دیگری از محفظه دم‌آوری قهوه قرار داده می‌شود؛ اما برای تهیه قهوه با استفاده از این دستگاه باید ابتدا پلانجر و محفظه دم‌آوری را به یک‌دیگر متصل کنید. سپس قهوه آسیاب‌شده و آب جوش را درون محفظه دم‌آوری بریزید و کمی منتظر بمانید تا پودر قهوه در آب خیس بخورد. در ادامه درپوش فیلتر را روی محفظه دم‌آوری ببندید.

دهانه ماگ‌ را روی درپوش فیلتر قرار و کل دستگاه را برعکس کنید. به‌طوری‌که ماگ در پایین و اِیروپِرِس روی دهانه ماگ سوار شده باشد. در آخر پلانجر را به سمت پایین فشار دهید تا عصاره قهوه براثر فشار پلانجر از فیلتر به درون ماگ منتقل شود.

همان‌طور که توضیح دادیم، کار با ایروپرس سریع و ساده است. آماده‌سازی قهوه با ایروپرس با سرعت بالایی انجام می‌شود و فشار واردشده به پلانجر کاملاً معقول است. از ایروپرس‌ها حتی می‌توانید در مسافرت هم استفاده کنید. چراکه از نوع قهوه‌‌سازهای سبک و قابل‌حمل‌اند؛ اما فراموش نکنید که اِیروپِرِس‌ها فقط برای تهیه قهوه برای تعداد کم مناسب هستند.

قهوه‌ ساز قطره‌ای برقی

قهوه‌ساز قطره‌ای برقی رایج‌ترین نوع قهوه‌ساز خودکار است که معمولاً در منزل هر قهوه‌دوستی می‌توانید آن را پیدا کنید. اغلب اوقات منظور از قهوه‌ساز‌های برقی معمولی انواع قطره‌ای یا فیلتری است که نسبت به دستگاه‌های اسپرسوساز قیمت بهتری دارند. کار با این دستگاه قهوه‌‌ساز‌ اصلا پیچیده نیست و کاربر چالشی را به همراه نخواهند داشت.

قهوه‌سازهای قطره‌ای ابتدا آب موجود در مخزن آب را به‌ وسیله‌ی المنت حرارتی گرم و از مسیری لوله‌ای به محفظه نگه‌دارنده پودر قهوه در بالا هدایت می‌کنند‌؛ سپس آب جوش به صورت قطره‌چکانی روی قهوه‌ها می‌ریزد و در انتها با عبور از فیلتر به محفظه قوری وارد می‌شود. با استفاده از این نوع قهوه‌سازها می‌توان بسته به ظرفیت قوری هم‌زمان برای چند نفر قهوه دم کرد؛ اما در اغلب قهوه‌ سازهای قطره‌ای برقی به‌ علت گرم‌ شدن صفحه زیر قوری، درصورتی‌که قهوه دم‌شده بلافاصله مصرف نشود، براثر حرارت طعم تلخی را به خود می‌گیرد. البته، قهوه‌‌ساز قطره‌ای برقی با پارچ عایق‌دار هم وجود دارد که گران‌‌تر است.

عایق حرارتی پارچ می‌تواند ساعت‌ها از افت دمای قهوه و تلخی آن جلوگیری کند. درکل، قهوه‌ساز قطره‌ای برقی برای کسانی مناسب است که به‌دنبال جایگزین ارزان‌تری برای اسپرسوسازهای برقی هستند.

قهوه ساز پرکولاتور

عملکرد پرکولاتورها تقریباً شبیه موکاپات‌ است. تنها با این تفاوت که در موکاپات دم‌شده قهوه به محفظه‌ای جداگانه ریخته می‌شود؛ درحالی‌که در پِرکولاتور آب جوش به‌ دنبال عبور از فیلتر قهوه دوباره به محفظه زیرین خواهد ریخت.

قهوه‌ ساز سرد دم‌کن

قهوه‌سازهای سرد دم‌کن دو نوع را شامل می‌شوند: غوطه‌ور و قطره‌ای. در دم‌کن‌های غوطه‌ور ابتدا پودر قهوه برای مدتی طولانی در آب سرد خیس و سپس فیلتر می‌شود. عصاره به دست آمده را می‌توان هنگام مصرف قهوه با آب یا شیر رقیق کنید تا ملایم‌تر شود؛ اما در انواع قطره‌ای آب سرد به‌صورت چکه‌ای از بستر قهوه عبور می‌کند و عصاره حاصل نیازی به رقیق‌ شدن ندارد.

درکل، قهوه‌سازهای سرد دم‌کن برای قهوه‌های یخی مناسب هستند. چون وقتی در قهوه داغ یخ بریزید، یخ‌ها فورا ذوب خواهد شد و قهوه رقیق می‌شود؛ اما بهتر است بدانید که این مدل قهوه‌‌سازها بسیار کندند و برای تهیه قهوه باید ساعت‌ها منتظر بمانید.

قهوه ساز فرنچ پرس

فرنچ درس‌ها قهوه‌سازهای بی‌دردسر، ساده و در‌عین‌حال زیبایی هستند که نیاز به هزینه زیادی هم ندارند. این دستگاه از انواع قهوه‌ساز‌های دستی محسوب می‌شود.

قهوه‌ ساز خلأ (سیفون یا سایفون)

قهوه‌سازهای خلأ بیشتر به تجهیزات آزمایشگاهی شباهت دارند‌. در این نوع قهوه‌ساز، آب بر اثر فشار بخار از محفظه زیری به محفظه بالایی منتقل می‌شود. وقتی‌که آب که به محفظه بالایی رسید، با پودر قهوه مخلوط می‌شود و سپس به‌ واسطه افت فشار و اثر خلأ دوباره به محفظه پایینی بازمی‌گردد. بخش انتهایی محفظه بالایی از فیلتر برخوردار است و قهوه هنگام وارد شدن به محفظه زیری، فیلتر می‌شود.

قهوه ساز ایبریک یا جذوه

ایبریک یا جذوه از انواع قهوه‌ساز‌های دستی مخصوص قهوه ترک است. این دستگاه از ساده‌ترین انواع قهوه ‌سازهایی است که معمولا در منازل قهوه‌خورهای آسیایی یافت می‌شود و از لحاظ تاریخی هم قهوه‌ساز پیشینه‌داری در فرهنگ ترک‌‌ها به‌حساب می‌آید.

قهوه ‌ساز قطره‌ای دستی یا کمکس

کمکس نوعی قهوه‌‌ساز دستی است که به دست پیتر شلمبوم مخترع آلمانی ساخته شده است. قهوه‌سازهای مدل کمکس شیشه‌ای و تقریباً ساعت‌شنی ‌فرم‌ هستند. برای استفاده از این قهوه‌ساز، کاغذ فیلتر را روی گردن قیفی‌شکل ظرف قرار دهید و آن را با قهوه پر کنید. پس‌ازآن کم‌کم آب جوش بریزید و به تماشای عبور قطره‌ای عصاره قهوه بنشینید. قهوه‌‌سازهای کمکس در مقایسه با دیگر قهوه‌سازها، به صبر و حوصله بیشتری نیاز دارند. چرا که باید کم‌کم آب را به آن اضافه کنید. بااین‌حال، می‌توانید روی دما و حجم آب کنترل خوبی داشته باشید.

قهوه ساز ها چه بخش‌هایی دارند؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم کلیه دستگاه‌های قهوه‌ساز از سه بخش اصلی مخزن آب، توری و قوری تشکیل شده‌اند که ممکن است در مدل‌های متنوع تفاوت‌های کمی داشته باشند؛ اما سبک‌کار تمامی آن‌ها یکسان است.

قهوه ساز ویتنامی چیست؟

قهوه‌ساز ویتنامی نوعی دیگر از انواع قهوه‌سازهای دستی است و موردعلاقه خاص کسانی است که به قهوه شیرین و یخی علاقه‌مندند. برای استفاده از این قهوه‌ساز، ابتدا باید در یک لیوان مقداری شیر تغلیظ‌شده بریزید. چون در قهوه‌های یخی ویتنامی از شیر غلیظ ‌شده (یا خامه) و شکر هم استفاده می‌شود. سپس قهوه ‌ساز را روی دهانه لیوان قرار دهید و فیلتر رویی را برداشته و به مقدار کافی پودر قهوه به آن اضافه کنید. فیلتر رویی را روی پودر قهوه نشانده، آب جوش ریخته و درپوش را قرار دهید. پس از چند دقیقه عصاره قهوه به‌صورت قطره‌ای از زیر قهوه‌ساز به درون لیوان خواهد ریخت. در آخر قهوه و شیر را هم‌ بزنید و با یخ سرو کنید.

دله چیست؟

دله نوعی قهوه جوش مخصوص است. این قهوه جوش کف پهنی دارد و خروجی نوشیدنی آن به شکل منقار طراحی شده است که از همین طراحی برای ادای رسوم نوشیدن قهوه نیز استفاده می‌شود. قهوه در تاریخ مردم عرب بسیار ریشه‌دار و اصیل است. عرب‌ها به‌عنوان اولین مصرف‌کنندگان گسترده قهوه، در جهان شناخته می‌شوند. دله یکی از اولین وسیله‌های دم کردن قهوه به‌شمار می‌رود که توسط اعراب مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر نیز سرو قهوه به وسیله دله یکی از اصولی‌ترین و البته مهم‌ترین روش‌های تهیه و سرو قهوه از جانب اعراب به‌شمار می‌رود.

دله‌ها معمولاً به رنگ طلایی و از جنس مس، برنج، فولاد یا نقره هستند. اما گاهی جنس بدنه آن‌ها از طلا است. این نوع دله برای مراسم و جشن‌های خاص توسط خانواده‌های سلطنتی و اشرافی استفاده می‌شود. دله‌های مختلف بر اساس ظاهر، جنس و قدمت ساخت به هشت دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از:

  • الحساویه
  • القریشیه
  • الحجازیه
  • الحایلیه
  • البغدادیه
  • رسلان
  • الحمصیه
  • العساف

جمع بندی

به‌طور کلی، دستگاه قهوه‌ساز از سه بخش اصلی مخزن آب، مخزن قهوه و قوری تشکیل شده است که این بخش‌ها در قهوه‌سازهای مختلف می‌توانند به ترتیب‌های متفاوتی قرار بگیرند. از انواع دستگاه‌های قهوه‌ساز می‌توان به اسپرسوساز دستی، نیمه‌خودکار، تمام خودکار، سوپر خودکار، موکاپات، ایروپرس، قهوه ساز قطره‌ای، قهوه ساز کپسولی، ویتنامی، کمکس، پرکولاتور، قهوه ساز سرد دم کن، فرنچ پرس، ایبریک و قهوه ساز خلاء اشاره کرد. در نهایت امیدواریم با خواندن نکاتی که در این مقاله از زومیت ارائه شده است بتوانید مناسب‌ترین قهوه‌ساز را با توجه به نیاز خود و همچنین قیمت تهیه کنید.

منبع: وب سایت زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه